Balansiranje organizma kroz godišnja doba :: ZIMA

Živimo u prekrasnom svijetu punom čuda i ljepote, a svaka sezona otkriva nam svoju jedinstvenu osobnost i darove. Izmjene sezona mogu biti čarobne, no također mogu uzrokovati neravnotežu uma, duha i tijela. Kroz razumijevanje sezonskih promjena, i korištenje starih, drevnih mudrosti Ayurvede, možemo se uskladiti s Ritmovima Prirode.

~  Članak osmislila i napisala Tanja Kraljić Strgačićcertificirani Ayurvedski terapeut ~

~ Tanja je završila trogodišnji studij Ayurvede na California College of Ayurveda, vodećem studiju Ayurvede u Americi. Trenutno živi i radi u Los Angelesu, a tijekom ljeta u Hrvatskoj. S klijentima u Hrvatskoj ayurvedske konzultacije o zdravoj prehrani, preveniranju i lječenju bolesti prirodnim putem, individualnoj upotrebi ljekovitog bilja… održava i putem skype-a. Više o Tanjinim ayurvedskim konzultacijama pročitajte ovdje ~

Ayurveda uči da u cilju očuvanja zdravog stanja ravnoteže, treba pogledati Prirodu i primjeniti njezine jednostavne, ali duboke mudrosti koje nam pokazuje i nudi. Vatrena toplina ljeta ustupa mjesto suhim vjetrovima jeseni, koji nestaju u hladnoći i snijegu zime. Svako godišnje doba karakteriziraju određene osobine, primjerice toplina, suhoća ili vlaga. Budući da smo pod utjecajem iste snage kao i ostatak prirode, te kvalitete djeluju na naše tijelo i um u smjeru podrške zdravlju, ili, pak, otvaraju vrata do neravnoteže.

Prema Ayurvedi, zima je vrijeme tijekom kojeg u početku dominira Vata doša, što pokazuju suhi vjetrovi koji mogu dovesti do suhoće u našim tijelima (kao što su suha koža ili zatvor). Vjetrovi koji karakteriziraju ovo doba godine mogu poremetiti ravnotežu uma i emocija.

Kada stignu kiše i snijeg, svojim vlažnim kvalitetama ublažavaju suhoću Vata doše (karakteristične za početak Zime), a pojačavaju Kapha došu, koja se sastoji od vode i zemlje. Pogoršanje simptoma Kapha doše nastavlja se i kroz rano proljeće, a višak Kapha doše može se akumulirati u tijelu kao sluz. Nakupljena sluzavost može dovesti do niza bolesti kao što su prehlade, gripe, zagušenja, stagnacija i letargija.

Kroz znanje Ayurvede možete prepoznati cikluse prirode i učiniti potrebne prilagodbe, u cilju sprečavanja bolesti i nesklada u organizmu.

Kako (p)održati balans organizma, zdravlje i harmoniju tijekom Zime?

  • Kako bi neutralizirali učinke hladnog i vlažnog vremena, birajte tople i suhe kvalitete za sebe i oko sebe (Sjećate li se što vam je uvijek govorila mama? I prema Ayurveda, majka je u pravu!) 
  • Predlažem svakodnevno jutarnje masiranje tijela suhom četkom (onom kojom mnogi peru leđa za vrijeme tuširanja – sada samo neka bude suha). Na taj način stimulirate imunološki sustav, potičete limfnu drenažu, pojačavate cirkulaciju i razvoj unutarnje topline. Važna napomena: koristite četke od prirodnih materijala!
  • Nakon suhog četkanja, priuštite si opuštajuću (samo)masažu toplim uljem. Na ovaj način hranite kožu i cijeli organizam tijekom suhih zimskih mjeseci. Koža i cijelo tijelo bit će Vam zahvalno, jer možda ne možete ni zamisliti pod kakvim su trenutno pritiskom od hladnog zraka i dehidracije zbog umjetno zagrijanih prostorija. I da, ulje neka bude toplo, prethodno ga zgrijte tako što ćete ga, na nekoliko minuta, uroniti u posu vruće vode. Ulje svakako treba biti organsko, a tijekom zime većini ljudi će odgovarati hranjivo sezamovo ulje. Ukoliko Vam je ono prejako, dodajte mu suncokretovog, ili, pak, maslinovog ulja.
  • Svako jutro popijte toplu limunadu, ili, pak, energizirajuće-zagrijavajući čaj od đumbira, limuna i meda. Jednostavan recept možete pogledati OVDJE. Ovaj ukusni napitak je koristan za čišćenje tijela od toksina i jačanje probave. Ako se odlučite za toplu limunadu; procijedite sok od pola limuna u čašu i dodajte toplu vodu (ne vruću – med ne smije biti pregrijan). Potom, dodajte med prema ukusu. Ili, najjednostavnije od svega, popijte čašu tople vode čim se probudite, kako bi stimulirali probavu.
  • Jedite najveći obrok u podne, jer to je vrijeme kada nam najbolje rade probavne vatre. Dakle, ako je ručak vaš najveći obrok u danu, podržavate prirodni ciklusi metabolizma (ručak kao najveći obrok također je korisno pravilo kod tretmana za gubljenje težine).
  • Birajte tople i umirujuće namirnice i način pripreme hrane: korjenasto povrće, povrće na pari, juhe, variva i složenci – sve kuhano s toplim začinima – idealno!
  • Hranu treba “pojačati” začinima za poticanje probave. Određeni začini mogu potaknuti probavne sokove i vatre. Dobar izbor u ovo doba godine uključuje cimet, papar, đumbir, klinčić, kurkumu, koromač i češnjak.
  • Topli napitci su učinkovit način za stimulaciju tijela, uma i probave, te su savršen dodatak jelima. Biljni čajevi uz dodatak cimeta, đumbira, klinčića, kardamona odličan su izbor! Ledena pića remete sposobnost organizma da asimilira hranu. Dakle, neka vaš izbor budu topla hrana i piće!
  • Izbjegavajte tešku, masnu hranu jer to potiče disbalans Kapha doše. Hranu pecite, ili ju kuhajte na pari, umjesto prženja. Izbjegavajte slastice. Ovo nije najbolja sezona za sladoled (sorry!), jer sladoled ima iste kvalitete kao i zimska sezona – hladno, vlažno, teško, ustajalo, sluzavo – i može uzrokovati te uvjete i u tijelu. To ne vodi na dobro, jer jedno od osnovnih pravila Ayurvede da se određena kvaliteta (osobina) tretira, odnosno balansira s njoj suprotnom!
  • Jednostavan način kako možete pospješiti probavu i time stvoriti manje kapha disbalansa u organizmu (što nam je cilj tijekom zime) je da popijete đumbir / limun / sol mješavinu prije jela. Iscjedite malo svježeg đumbira i pomiješajte s nekoliko kapi svježeg soka od limuna + prstohvat soli. Jedite ¼ do ½ žličice ove mješavine svaki dan, nekoliko minuta prije ručka i večere. To će potaknuti probavne sokove i omogućiti lakšu apsorpciju hrane.
  • Vježbajte! Tjelovježba je važna za suzbijanje usporenosti prirode u ovo doba godine. Pronađite aktivnost koja vam se sviđa, i radite ju redovito. Dosljednost je ključ. Joga je uvijek dobar izbor! Idealne zimske joga asane uključuju: pozdrav suncu, te vježbe koje otvaraju prsa, grlo i sinuse – tako ćete balansirati zimi često moguć kapha disbalans zagušenja u dišnom sustavu. Još neke dobre zimske asane su: riba, čamac, deva, lav, luk, bagrem, stoj na ramenima ili, pak, glavi. Uz jogu, dobrodošle su tehnike disanja pranayama i bhastrika.

U ovom članku navela sam općenite upute za balansiranje uma, duha i tijela – Zimi. No, imajte na umu da ljudi s određenim zdravstvenim problemima trebaju slijediti režim prikladan za njihovu specifičnu neravnotežu doša. Navedene su opće preporuke za održavanje zdravlja tijekom zime. Dakako, svatko može imati koristi od usmjeravanja pozornosti i svijesti na povećanje Vata iKapha kvaliteta zimi kako bi spriječili prehlade, gripu, zagušenja, i druge respiratorne probleme.

____

Više o došama:

VATA

PITTA

KAPHA

1 komentar (+add yours?)

  1. Jasminka
    srp. 15, 2014 @ 14:45:12

    Dobar dan, ima nekoliko mjeseci pratim ovaj Blog, isto tako Vase savjete i recepte.
    Nacin na koji Vi djelite Vase znanje, veliko Vam hvala!
    Jasminka

    Odgovori

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: