Ayurvedski savjeti za zimsku prehranu

Zima je godišnje doba povezano s Kapha došom: osjećamo se usporeno i hladno. U nekim područjima zime su vlažne. Tamo ljudi često imaju problema s sluzi i sinusima. Žele se zagrijati, rješiti se šmrcanja – odnosno isušiti respiratoni trakt. I naravno, pri tom treba sačuvati što više energije! S druge strane, neka su područja izrazito suha zimi, s puno vjetra. U takvim uvjetima ljudi su zimi skloniji neravnoteži nervnog sustava. Za njih je najvažnije navlažiti organizam iznutra.

~  Članak osmislila i napisala Tanja Kraljić Strgačić certificirani Ayurvedski terapeut ~

~ Tanja je završila trogodišnji studij Ayurvede na California College of Ayurveda, vodećem studiju Ayurvede u Americi. Trenutno živi i radi u Los Angelesu, a tijekom ljeta u Hrvatskoj. S klijentima u Hrvatskoj ayurvedske konzultacije o zdravoj prehrani, preveniranju i lječenju bolesti prirodnim putem, individualnoj upotrebi ljekovitog bilja… održava i putem skype-a. Više o Tanjinim ayurvedskim konzultacijama pročitajte ovdje ~

Zimi ljudi češće pate od zatvora – rješite taj problem ispijanjem mnogo tekućine; čajeva i osobito vode, te juhama. Za čišćenje probavnog sustava osobito je pogodan Mungo grah, možete ga kupiti u dućanima zdrave hrane. Natopite ga preko noći, i potom skuhajte s povrćem i u kombinaciji s basmati rižom – hranjivo, zdravo i fino! I brzo ćete otrčati na WC!

Od začina koristite ‘tople’ – odnosno one koji će zagrijati organizam: đumbir, bijeli luk, cimet, klinčiće, kardamon, papar… (Ovi začini osobito pogoduju Kapha doši, za Vatu umjereno, a Pitta doši baš nepogoduju – stoga ih Pitta tipovi osobe trebaju korisiti vrlo umjereno). Želite li detaljno savjetovanje za prehranu u skladu s Vašim došama i godišnjim dobima predlažem individualne konzultacije.

Zatim, izbjegavajte jako masnu hranu. Malo laganih ulja poput Ghee, sezamovog ili kokosovog održat će tkiva vlažnima zimi, posebice ukoliko živite u suhoj klimi s puno vjetra.

Koncentrirajte se na trpak okus (sadrže ga, primjerice, đumbir i radić) kako biste zadržali toplinu. Dodajte i gorki okus, poput zelenog lisnatog povrća ili korjena maslačka, te opor (brusnice, jabuke). Tim okusima detoksificirat ćete organizam tijekom zime.

Ako je zima u vašem kraju suha s mnogo vjetra, dodajte slatki okus (suhe smokve, mrkva, datulje…).

Važne namirnice zimi su: jabuke, suhe šljive, cikla, brokoli, kiseli kupus, mrkva, karfiol, heljda, zob, raž i grahorice, te sjemenke bundeve. Mahunarke i žitarice obogaćuju zimske recepte, s naglaskom na heljdu i zob – namirnice koje najviše griju organizam. Korjenasto povrće (mrkva, peršin, repa…) i suho voće također je u ovo doba godine poželjno jesti češće.

Gore navedene namirnice su općenito pogodne zimi, no savjetujem da dodatno obratite pozornost na one koje pogoduju Vašoj doši/došama, odnosno Vama individualno.

Tijekom zime, što je više moguće, izbjegavajte napore svih vrsta. Pazeći na zdravlje, jedite toplu hranu, na žlicu. Juhe, složenci, variva i jela iz pečnice odličan su izbor!

Zimi je posebno važno njegovati rutinu i dosljednost u prehrani i dnevnim aktivnostima. Nastojte što više biti u mirnom okruženju.

Radite istezanje i tjelovježbu, napor neka bude umjeren. Masaža je iznimno dobro došla. Možete ju raditi i sami (samomasaža) svako jutro 5 minuta od pete do glave namažite se toplim uljem i 20tak minuta poslije otuširajte!

Mazite svoj organizam i dajte mu upravo ono što mu sada treba; tako ćete se osjećati puni energije, poletno i vitalno. Jedite i pijte toplo, i uživajte u mirisima i okusima Zime!

Korisni tekstovi:

Energizirajmo se uz limun, đumbir i med!

Biljnim čajevima protiv viroze i gripe

Balansiranje organizma kroz godišnja doba :: ZIMA

Zašto je đumbir uvijek dobro imati u kuhinji?

Kompletan vodič kroz ulja i masnoće: Koje koristiti a koje izbjegavati (i zašto)

3 komentara (+add yours?)

  1. Sanjarica
    velj. 16, 2012 @ 19:25:34

    Pozdrav,
    Ovo mi je prvi put da se susrecem sa Ayurvedom i savjetima ovog stila. Na prvi pogled ne zvuci lose iako je u potpunoj suprotnosti sa tradicionalnim shvacanjem zimske prehrane koja se bazira na povecanom unosu masnije hrane, ugljikohidrata i secera. Sad po novom i klasicna medicina preporucuje isto pa ostajem malo zbunjen.
    U svakom slucaju, nastavicu pratiti Vasu stranicu, nesto i primjeniti u praksi pa vidjeti rezultate.

    Odgovori

  2. lightofayurveda
    velj. 17, 2012 @ 02:50:16

    Hvala na javljanju i drago mi je da nas pratite.
    Masnija hrana, ugljikohodriati i secer sami po sebi nisu zdravi, pa je paradoksalno savjetovati veci unos nezdrave hrane. Postoji puno kvaliteniji izvor hranjivih, energizirajucih sastojaka pogodnih za jacanje organizma zimi, a iz zdravijih namirnica. Takodjer, zimi je za pojedne tipove osoba, prvenstveno s dominantnom Vata dosom, korisno unositi vise masnoca – no to ne znaci, primjerice, jesti vise svinjetine ili, pak, u krajnjem slucaju cvaraka. Postoje i zdrave masnoce, a njih pronalazimo u kokosovom ulju, Ghee…

    Odgovori

  3. Sanjarica
    velj. 17, 2012 @ 09:47:27

    Zahvaljujem na brzom i kvalitetnom odgovoru!
    Još jedan od razloga da ćešće posjetim ovu stranicu i prikupim čim više korisnih informacija. Pozdrav i puno uspjeha u radu!

    Odgovori

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: