Kako održati zdravlje u jesen


Jesen je vrijeme transformacije. Otpuštanja. I opraštanja. Kao i u prirodi. Drveće otpušta požutjelo lišće, pripremajući se za zimsku hibernaciju. Jesen je vrijeme za otpuštanje u Miru, vrijeme kada se, na trenutak povlačimo i u Miru osjetimo sebe. Tiho osjetimo bit svog postojanja i uživamo jednostavno biti. Uživamo u jednostavnosti postojanja.

Jesen je period Vata doše. Vjetar donosi suhi zrak, element Vata doše. U zraku je obilje Prane, esencije postojanja, vitalne životne energije. Stoga, dišimo duboko. Jesen je suha, oštra, vjetrovita, prohladna, lagana, čista… Sve su to ujedno i kvalitete Vata doše, a kako u Ayurvedi isto pojačava isto, osobe s dominantno Vata vikrutijem (stanje doša u neravnoteži) sklonije su neravnoteži tijekom jeseni.

Zdravlje u skladu s godišnjim dobima

Ayurveda drži da je izuzetno važno prehranu i dnevnu rutinu usklađivati s godišnjim dobima. To mnogi čine već intuitivno. Ljeti će, primjerice, jesti puno salate i lubenice – jer hlade organizam. U jesen se kuhaju juhe od bundeve i hrana koja nas grije.

Balansirajmo Vatu u jesen

Zbog naglašene suhoće zraka, osobe sklone Vata neravnoteži u jesen mogu još više i češće osjetiti ostipaciju, suhoću kože, dehidraciju, nesanicu, nervozu i anksioznost, stres, suhi kašalj… ( Više o neravnoteži Vata doše OVDJE )

Stoga, u jesen posebno preporučujem jedite mnogo toplih hranjivih juha, obilato koristite Ghee, uzemljujte se korjenastim povrćem. Uzemljenje je važno za Vata došu, stoga prakticirajte i joga asane koje uzemljuju. Ugodite si svakodnevnom samomasažom toplim uljima u skladu s došama (sezamovo ulje je idealno u jesen jer grije organizam), pijte čaj od svežeg đumbira i – Volite se. Njegovanje nježnih ljubavnih odnosa, romantične večeri s voljenim-a idu blisko i u korak s cjelovitim zdravljem.

Preporuke koje sljede odgovarajuće su za većinu ljudi, no ukoliko znate svoj tjelesni tip odnosno dominantne doše, uskladite svoju rutinu s Vata neravnotežom koju eventualno primjećujete kod sebe.

Vata prehrana

Jedite mnogo kvalitetnih masnoća i hranjivih juha, jedite toplu hranu bogatu proteinima, variva neka budu često na meniu, koristite zagrijavajuće začine i jedite orašaste plodove. Preporučujem da prehranom u jesen dominiraju sladak, slan i kiseo okus. Izbjegavajte gorak i trpak.

Doručak također neka bude topao, primjerice kuhane zobene pahuljice. Ukoliko biste u zobene pahuljice dodali suho voće, nakvasite ga preko noći – inače je presuho za Vata došu. Ne preporučujem musle s toplim mlijekom, jer su obično prezaslađene, nemaju bogatu nutritivnu vrijednost i često su pune umjetnih dodataka.

Za ručak i večeru birajte variva, juhe, mahunarke, žitarice, povrće na pari – to sve uzemljuje i dubinski hrani organizam. Ako ste mesojed, upravo meso i jaja u jesen možete jesti više nego u bilo koje drugo godišnje doba. Isto tako i mliječne proizvode (Kupujte kvalitetne, punomasne, najbolje na tržnici. Dobro je samo ono mlijeko koje se nakon 2 dana pokvari, sve ostalo je puno kemikalija i konzervansa).

U jesen smanjite unos sirovog povrća jer ono potiče neravnotežu Vata doše, izbjegavajte jesti hladnu i smrznutu, te suhu hranu. Preporučujem da na Vašem jesenjem meniu ne bude mnogo lagane, hladne i suhe hrane poput kokica, krekera…

Možda ste primjetili kako se u jesen apetit često zna pojačati, pa budite svjesni i te mogućnosti, da se ne bi iznenadili na vagi.

Jesen je idealno godišnje doba za čišćenje organizma mono-prehranom. U 3-7 dana na jednostavan način možete lako očistiti organizam od toksina, prevenirati mnoge bolesti i ublažiti postojeće, te zdravo smršaviti nekoliko kilograma. Ukoliko ste zainteresirani za mono-čišćenje organizma, ili želite samo odrediti svoje doše, slobodno mi se obratite za konzultacije.

Više o došama OVDJE.

Prehrana za Vata došu

 Idealno voće: Jabuke, avokado, banae, datulje, smokve, grožđe, grejp, limun, limeta, mango, naranče, suhe šljive (nakvašene), grožđice (nakvašene) / Suho voće – samo nakvašeno

Idealno povrće: Cikla, mrkva, češnjak, luk, bundeva, tikvice, batati

Žitarice: Amarant, basmati riža, smeđa riža, zob, kvinoa, pšenica

Mahunarke: Mungo grah

Orašidi: svi

Mliječni proizvodi: Ghee, sir, vrhnje, jogurt, toplo mlijeko

Ulja: Bademovo, ghee, maslinovo, sezamovo

Zaslađivači: Med, javorov sirup, rižin slad

Začini: Anis, bosiljak, crni papar, kardamom, comet, klinčić, kim, kopar, češnjak, đumbir, muškantni oraščić, oregano, paprika, peršin, ružmarin, kurkuma

Vata tjelovježba

Najbolje vrijeme za tjelovježbu je rano jutro i večer (od 6-10 sati). Vata došu lako je izbaciti iz ravnoteže brzim aktivnostima, stoga radite polagane, nježne pokrete. Šetnja, planinarenje, plivanje, bicikl, joga i tai chi posebno odgovaraju osobama s dominantno vata došom, i svima ostalima u jesen. Osigurajte si dovoljno odmora i sna kako bi se mišići i tkiva dobro obnovili.

Vata joga

Za vrijeme joge dišite duboko kroz nos. Ukoliko radite pranayame, naizmjenično disanje anuloma-viloma idealno je u ovo doba godine.

Lagano se zagrijavajte, i uključite rotacije zglobova. Dajte prednost uzemljujućim asanama, neka su ruke i stopala na zemlji što više. Izbjegavajte skakanje između asana. Opuštajući Pozdrav suncu idealan je za Vatu. Spajajte se kroz jogu sa zemljom (mačka, kobra…)

Vata životni stil – Uspostavite dnevnu rutinu

Jedan od najučinkovitijih načina za balansiranje Vata doše jest uspostavljanje dnevne rutine. Jer, Vata doša ju obično nema. I upravo to izaziva daljne nesklade u organizmu, nerijetko i bolesti.

 Pokušajte raditi iste stvari u točno vrijeme svaki dan (ustajanje, tjelovježba, obroci, odlazak na spavanje…). Pokušajte se ustajati rano, u zoru, osjetite mir i svježinu jutra, tišinu koja vam, ako ju slušate, puno ima za reći. Potom se opustite i razbudite, te uzemljite svoju energiju masažom tijela toplim sezamovim uljem. Nakon 20tak minuta se istuširajte. Lagana joga i 10-15 minuta meditacije značit će vam puno kroz dan.

Ako volite mirise, vetiver, geranij i citrusne note izvrsne su za ovo doba godine. Oblačite živahne boje; crvenu, žutu, narančastu… one će vam dati posebnu vedrinu. Po izlasku iz kuće, prekrijte glavu i uši kako bi ih zaštitili od vjetra i hladnoće. Izbjegavajte bučna mjesta, žestoku glazbu, brzu vožnju. I nastojte biti u krevetu do 10 navečer.

I uvijek nađite vremena za sebe.  Pronađite u danu “svojih 5 minuta” i radite ono što najviše volite. Plešite. Dok Vam lišće šušti pod nogama. U jesen plešite polagano. Neka Vas ples uvede duboko u sebe, u izvornu čistoću s kojom smo svi rođeni. Kada dođete tamo, zapitajte se: Što trebam činiti kako bih pomogla/o svijetu i za svoje najviše dobro? Što me najviše približava mojoj Božanskoj svrsi?

Upravo sada pogodno je vrijeme da čujete jasno odgovor.  Predajte se. I Uživajte.

____

Možda će Vas zanimati:

Juha koja liječi prehladu, virozu i gripu

Eliksir od đumbira i češnjaka

Energizirajmo se uz đumbir, limun i med

Izradimo sami lijekove protiv viroze i gripe

Tekst napisala:

Tanja Kraljić Strgačić , Ayurvedska terapeutkinja ~

 ~ Tanja je završila trogodišnji studij Ayurvede na California College of Ayurveda, vodećem studiju Ayurvede u Americi. Učila je od najistaknutijih svjetskih ayurvedskih liječnika i učitelja Dr. Vasant Lada i Dr. David Frawleya. Trenutno živi i radi u Los Angelesu, a tijekom ljeta u Hrvatskoj; u Zagrebu i na čarobnom otoku IŽu. Ayurvedske konzultacije o zdravoj prehrani prilagođenoj došama (odnosno svakome individualno), o preveniranju i lječenju bolesti prirodnim putem, individualnoj upotrebi ljekovitog bilja… s klijentima u Hrvatskoj održava i putem skype-a. Više o Tanjinim ayurvedskim konzultacijama pročitajte ovdje Veselim se susretu kroz Ayurvedu!~

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: