Kitchari, volim Kitchari ~ najuravnoteženiji obrok prema Ayurvedi

Slika zaslona 2014-04-24 u 12.50.02Probava je, prema Ayurvedi, temelj zdravlja, a Kitchari je temelj zdrave probave. Kitchari je najpopularniji ayurvedski obrok, hranjiv, ljekovit, ukusan. Idealan je omjerom nama potrebnih proteina, a njegova dodatna kvaliteta je što istovremeno dubinski čisti i jača organizam.

Sličan je onomu što mi zovemo varivo i pripravlja se lako i jednostavno. Sastoji se od mungo graha, basmati riže, povrća, začina i obavezno – Ghee. Kitchari se lako probavlja i upija u organizam, izuzetno je hranjiv obrok, zasitan, a može se pripremiti na bezbroj načina – i uvijek je drukčiji. Ovaj je obrok pogodan za sve doše, i predstavlja upravo savršen omjer proteina i ostalih hranjivih sastojaka.

Jednako je dobar i za zdrave i za bolesne. Kod bolesnih osoba napredak u izlječenju ubrzava se vrlo lako nakon što pacjent svakodnevno počne jesti Kitchari. Kitchari omogućuje lagan i ubrzan oporavak nakon teških terapija i bolesti. Može se skuhati više jušno, ili gušće, po vlastitoj želji i odabiru, odnosno u skladu s Vašim došama (Za Vata došu i u Vata razdoblju godine – jesen, poželjno je kuhati više jušno). Što je više jušan, lakši je za probavu. Kitchari upravo savršeno i brzo regulira probavu, balansira probavne vatre i potiče eliminaciju toksina i nepotrebnih ostataka hrane iz tijela.

Probava je, prema Ayurvedi, temelj zdravlja, a Kitchari je temelj zdrave probave.

Može se pripremati na razne načine, ovdje Vam donosim jedan od načina kako ga ja pripravljam:

SASTOJCI (Za 6 do 8 osoba)Slika zaslona 2014-04-24 u 12.52.36

 

Začini prema došama:

Vata: 1 žlica svježeg đumbira, 1 žličica timijana, 1/2 žličice himalajske soli. Vata doši potrebno je više Ghee-a, skuhajte jušno

Pitta: 1 žličica sjemenki koromača (i/ili sjemenki korijandera), 1 žličica timijana.

Prije posluživanja, dodajte 1 žličicu mljevenog korijandera, posipajte sokom od limete (ili limuna) svježim cilantrom ili kokosom.

Kapha: Prstohvat crnog papra, i cayenne papra, žličica đumbira, 1 žličica timijana.

Slika zaslona 2014-04-24 u 13.08.27

Povrće prema došama: (2 do 6 šalica, ovisno o izboru povrća)

Vata

Često: cikla, mrkva, cilantro, češnjak, mladi luk, tikvice, batat

Ponekad: karfiol, rajčica, brokoli, celer, kukuruz, krastavci, patliđan, kelj, ljute papričice, gljive, krumpir, radić, alge, špinat, grašak

Pitta

Često: Alfalfa klice, artičoke, paroge, brokoli, prokulice, kupus, karfiol, celer, cilantro, krastavci, kelj, zeleno lisnato povrće, salata, gljive, luk, grašak, bundeva, tikvice, alge

Ponekad: Avokado, cikla, mrkva, kukuruz, patliđan, češnjak, peršin, krumpir, špinat, batat, rajčica

Kapha

Često: Alfalfa klice, artičoke, paroge, brokoli, prokulice, kupus, karfiol, mrkva, celer, cilantro, kukuruz, kelj, salata, zeleno lisnato povrće, luk, peršin, ljute papričice, krumpir, radič, alge, špinat

Ponekad: Gljive, rajčice

Slika zaslona 2014-04-24 u 14.39.11

PRIPREMA

1. Zeleni mungo grah ostavite u vodi preko noći, kako bi bio lakše probavljiv

2. Operite basmati rižu

3. Pripremite povrće

4. Zagrijte Ghee, te dodajte kurkumu i kumin, pirjate na laganoj vatri pola minute.

5. Dodajte povrće i pirjajte oko 30 sekundi

6. Dodajte mungo grah i basmati rižu te pirjajte oko 30 sekundi

7. Dodajte vodu i pojačajte vatru da zakipi. Potom smanjite vatru i kuhajte na laganoj vatri 20-30 minuta

8. Đumbir i sol dodajemo pri kraju kuhanja.

9. Ostale začine dodajemo na kraju kuhanja.

Vata i Kapha: dodajte papar i malo ljutih začina

Pitta: dodajte svježi cilantro i mljeveni koriander

10. Na kraju kuhanja uvijek volim dodati malo zelenog lisnatog povrća.

Nakon serviranja, dodajte sok od svježeg limuna

 

  • Kaphi odgovara više mungo graha i začina, manje riže
  • Pitti odgovara jednak omjer mungo graha i riže, te puno cilantra
  • Vati odgovara više riže i začina, manje mungo graha, i puuuno Ghee

 

Jedemo s Ljubavlju i u Miru

Svjesno, Zahvalno, i s Zdravom namjerom

 

Par riječi o Mungo grahu…

Mungo grah je malen, sa tamno zelenom ljuskicom. Koristi se cijeli ili prepolovljen na pola. Odgovara svim došama, vrlo je lako probavljiv, posebice ukoliko ga usporedimo s običnim grahom. Trpkog je i slatkog okusa, te rashlađujuće energije.

Odličan je za probavu, bogat izvor proteina za vegetarijance.

Čisti krv, te neutralizira toksine u tijelu, posebice kod Pitta doše. Neutralizirajući toksine u tijelu, djeluje smirujuće i na um; opušta, ublažava hiperaktivnost, čisti kolesterol i ostale masnoće iz krvožilnog sustava, prevenira mnoge bolesti. Mungo grah je jedna od osnovnih najzdravijih namirnica koju promovira Ayurveda.

Odlično se uklapa u mnoga jela, povrće, grahorice, žitarice, začine..

Recept i preporuke napisala:

Tanja Kraljić Strgačić , Ayurvedska terapeutkinja

Slika zaslona 2013-12-16 u 12.53.56~ Tanja je završila trogodišnji studij Ayurvede na California College of Ayurveda, vodećem studiju Ayurvede u Americi. Učila je od najistaknutijih svjetskih ayurvedskih liječnika i učitelja Dr. Vasant Lada i Dr. David Frawleya. Trenutno živi i radi na relaciji Zagreb – Iž – Los Angeles. Ovo ljeto Tanja i suprug Tony vraćaju se u Hrvatsku i potpuno posvećuju prenošenju Znanja Ayurvede našim ljudima. “Zahvalna sam jer sam imala priliku učiti od najboljih svjetskih učitelja Ayurvede, aromaterapije, mastera ljekovitog bilja… To znanje sada želim prenijeti u Hrvatsku. Radujem se susretu s svima Vama kroz Ayurvedu”.

Osim Ayurvede, u svome radu Tanja primjenjuje Bioenergiju, Theta iscjeljivanje, Reiki, Autogeni trening, Intuitivno iscjeljivanje, zatim Zvukoterapiju (gong, zvučne zdjele), Aromaterapiju…

Tanja Kraljić Strgačić
Ayurvedic Health Specialist
California College of Ayurveda

Pozivamo Vas na Ayurvedsko ljetovanje na čarobni otok IŽ ~ sve informacije OVDJE.

Pozivam vas na  AYURVEDSKO LJETOVANJE NA OTOKU IŽu

 

 TJEDAN AYURVEDE NA OTOKU IŽu 2014.

S Tanjom Kraljić Strgačić

9-16.8.

16-23.8.

23-30.8.

Certificirani seminar OSNOVE AYURVEDE Certificirani NAPREDNI seminar AYURVEDSKA HOLISTIČKA ANATOMIJA I ZDRAVLJE ŽENE: Šapat Duše, Poruke Tijela

30.8.-6.9.

6-13.9.

13-20.9.

Ljekovito bilje u svakodnevnom Životu: IZRADA PRIPRAVAKA OD LJEKOVITOG BILJA Certificirani seminar OSNOVE AYURVEDE ZDRAVLJE ŽENE: Balansiram svoje hormone, balansiram svoj Život

Klikom na naslov pojedinog seminara u tablici, doći ćete do više informacija o željenom seminaru.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: